تبلیغات
یک فنجان چای داغ - فرهنگ، دستاویزی برای بهائیت
تاریخ : شنبه 24 دی 1390 | 11:50 ق.ظ | نویسنده : امیر حسین عربان

فرهنگ، دستاویزی برای بهائیت

مسئولان چرا خوابند؟

تشکیلات بهائیت، تبلیغ را برای همه بهائیان واجب می داند و یک فرد بهائی، مبلغ بهائیت نیز هست. بحث تبلیغ برای بهائیان خیلی جدی است و از ابزارها و روش های مختلفی همچون نشر کتاب و مجلات به زبان های مختلف ـ خودشان ادعا دارند کتاب هایشان را به ۸۰۰ زبان و لهجه ترجمه و منتشر کرده اند ـ تلویزیون، رادیو، ماهواره، اینترنت و حتی اهدای کمک های مالی در تبلیغ فرقه خود استفاده می کنند.
فرقه ضاله بهائیت از دو روش مستقیم و غیر مستقیم برای تبلیغ استفاده می کند. روش های تبشیری و تخریبی از روش های مستقیم تبلیغ بهائیت است و چاپ کتاب و جزوه، طرح شعارهای جذاب، انتشار زندگی رهبران و تاریخچه بهائیت از روش های تبشیری آنهاست.

لطفا به ادامه ی مطلب توجه فرمایید:


فرهنگ، دستاویزی برای بهائیت

مسئولان چرا خوابند؟

تشکیلات بهائیت، تبلیغ را برای همه بهائیان واجب می داند و یک فرد بهائی، مبلغ بهائیت نیز هست. بحث تبلیغ برای بهائیان خیلی جدی است و از ابزارها و روش های مختلفی همچون نشر کتاب و مجلات به زبان های مختلف ـ خودشان ادعا دارند کتاب هایشان را به ۸۰۰ زبان و لهجه ترجمه و منتشر کرده اند ـ تلویزیون، رادیو، ماهواره، اینترنت و حتی اهدای کمک های مالی در تبلیغ فرقه خود استفاده می کنند.
فرقه ضاله بهائیت از دو روش مستقیم و غیر مستقیم برای تبلیغ استفاده می کند. روش های تبشیری و تخریبی از روش های مستقیم تبلیغ بهائیت است و چاپ کتاب و جزوه، طرح شعارهای جذاب، انتشار زندگی رهبران و تاریخچه بهائیت از روش های تبشیری آنهاست.

در روش تخریبی، با ایجاد پرسش و طرح شبهات، ذهن مسلمانان و به ویژه شیعیان را مشغول می کنند. همچنین تمسخر و توهین به شخصیت های بزرگ اسلامی و دینی از روش های تخریبی است.

از آنجایی که طبق دستور بیت العدل لازم است بهائیان مطیع امر حکومت باشند و کاری بر خلاف قوانین کشوری که در آن زندگی می کنند انجام ندهند ـ اگر چه به این امر پایبند نیستند ـ از تبلیغ غیر مستقیم بیشتر استفاده می کنند.

در روش تبلیغ غیر مستقیم، از تبلیغ عملی استفاده می شود. خوش خلقی، کمک به هم نوعان، سر زدن به بیماران، هدیه فرستادن، ارزان فروشی، دید و بازدید از همسایگان و کمک به اقشار آسیب پذیر برخی از شیوه های بهائیان در تبلیغ عملی است.

بهائیت در تبلیغ خود، همه گروه های سنی و به ویژه جوانان و نوجوانان را مورد هدف قرار می دهد. افراد کم درآمد و آسیب پذیر نیز از گروه های مورد توجه بهائیت است. از این رو بهائیت، کشور های فقیر آفریقایی و آمریکای لاتین را نیز مورد هدف قرار داده است.

 فقر فرهنگی و ناآشنایی با دین مبین اسلام از عوامل جذب گروه های هدف به فرقه ضاله بهائیت است، همچنین این فرقه ضاله از اباحی گری، ترویج موسیقی، ترویج بی بند و باری و اختلاط میان زن و مرد و شعارهای فریبنده برای جذب افراد استفاده می کند.

یکی از حوزه هایی که بهائیان برای تبلیغ و ترویج تاریخ ساختگی خودبه آن ورود کردند، حوزه نمایش است. آنها تله تئاترهایی درباره زندگی و اقدامات سران خود از جمله باب، زرین تاج معروف به قره العین، ملامحمد علی(انیس) و . . . ساخته و روی پایگاه های اینترنتی قرار داده اند. از جمله در وبلاگی بهائی به نام"ر.س" تله تئاتری درباره یکی از گروندگان نخستین باب تبلیغ شده است. تله تئاتر" عاشق صادق" خلاصه روایت زندگی ملامحمدعلی زنجانی ملقب به انیس است و در این نمایش به سرگذشت او و ایمانش به باب و در نهایت معدوم شدن وی پرداخته می شود. این تئاتر که به نظر می رسد در ایران ساخته شده باشد، از طریق وب سایت پروژه های بهائی در شبکه جهانی اینترنت قرار گرفته است.

 این تئاتر که تنها با سه بازیگر اجرا شده، سعی در مظلوم نمایی و تقدس زایی برای باب و مریدش دارد. یک بازیگر در نقش ملا محمد علی  زنجانی معروف به انیس ظاهر شده و هنر پیشه دیگر، زنی است که سایر شخصیت های زن ومرد را ایفا می کند. راوی هم در کنار این دو، نقش مؤثری دارد. زنان بازیگر این نمایش به تأسی از قره العین، بدون حجاب به نقش آفرینی پرداخته اند.

درنمایش ضمن بیان وقایع زندگی ملامحمد علی، برحقانیت ومظلومیت و قداست باب و اصالت کتاب او پافشاری می شود و ملامحمد علی به عنوان سمبل شخصی مقاوم در ایمان به باب ستوده می شود. در این میان برای مظلوم نمایی بیشتر، قسمت هایی از تاریخ نادیده گرفته شده ویا تحریف می شود. ملا محمد علی در این تئاتر فردی عارف و خداجوست که کاری به کسی ندارد و تنها می خواهد پیرو باب باشد اما هیچ اشاره ای به فتنه زنجان که محمد علی در آن نقش اصلی داشت، نکرده است. او با آشوبی که به پا کرد، به همراه یارانش بر مسلمین هجوم آورده و طی یک جنگ شهری آنها را کشتند، اموالشان را غارت کردند و شهر را تصرف نمودند. البته او جنایات متعددی مرتکب شده بود از جمله کشتن اسیران و امان خواستگان، سوزاندن اجساد، شکنجه افراد قبل از مرگ و .... .1 امیر کبیر، در این نمایش فردی مستبد نشان داده می شود که بی دلیل و از روی تعصب، حکم به قتل باب و همراه او می دهد. در حالی که در تاریخ ثبت است که آشوب های ممتعدد در مازندران، زنجان و . . . از سوی بابیان صورت می گرفت و به موجب شورش های پی در پی و وقوع جنگ های خونین بر اضطراب مردم هر روز افزوده می شد. باب از درون زندان دائماً، پیروان خود را به شورش ترغیب و تحریص می کرد تا جاییکه کودکان زیادی یتیم و زنانی بیوه و عده زیادی زخمی و کشته می شدند. لذا امیرکبیر، وزیر کاردان ایران برای نجات مردم و کشور از این فتنه ها چاره ای جز اعدام باب ندید.2

در نمایش به کرات گفته می شود که حکم اعدام باب از پیش تعیین شده بوده و علما حاضر به سخن گفتن با او نشدند و اجازه دفاع از دعاوی اش را به وی ندادند. در حالی که درمجلسی که ولیعهد ترتیب داده بود، علمایی چون  ملا محمد مامقانی، حاج ملا محمود نظام العلماء، حاجی میرزا علی اصغرشیخ الاسلام، میرزا محسن قاضی، حاج میرزا عبدالكریم ملاباشی، میرزا حسن زنوزی ملا باشی(مجتهد شهیرآذربایجان و ناپدری ملامحمد علی)و...ادعاهای باب را مورد بررسی قرار داده و با او مباحثه کرده بودند. باب که از عهده سؤالات بر نیامد ودلیلی برای اثبات ادعاهای خود مطرح نکرد با اندکی تأدیب، توبه نامه ای نوشت و از دعاوی خود دست برداشت. هرچند بهائیان منکر این توبه نامه هستند یا برای توجیه آن دلیل تراشی هایی می کنند اما سند این توبه نامه موجود است و چگونگی رخداد آن در تاریخ ثبت شده است.3 همچنین پیش از اعدام، دوباره مجلسی تشکیل دادند که باز هم باب از عهده مناظره بر نیامد. صبح روز اعدام نیز باب و دو همراهش را نزد مرحوم حاج میرزا باقر مجتهد رئیس علمای اصولی، ملا محمد مامقانی مجتهد رئیس علمای شیخیه و سید علی زنونی  بردند، هر سه با وی سخن گفتند و با توجه به مطالبی که از او شنیدند، به کشتن او فتوا دادند.4

بهائیان معتقدند که فوج مسیحی که مأمور کشتن باب بودند، به دلیل اینکه بار اول، تیر ها به باب و همراهش اصابت نکرد، از ادامه تیر اندازی سر باز زدند و کشتن او را معصیت دانستند. آنگاه مسلمانان آنها را تیر باران کردند. این اعتقاد باطل در این نمایش نیز به تصویر کشیده شده است. در صورتی که واقع امر این است که : متصدی اجرای حکم، فوج سام خان مسیحی آشوری بوده است. در بار اول تیر اندازی، انیس تیر خورد اما طناب باب پاره شد و گریخت و او را در یکی از حجره ها پیدا کردند و دوباره از سوی همان فوج تیرباران شد.5

ملا محمد علی که باب از  او سوءاستفاده کرده بود،  پس از تیر خوردن فریاد می زد که:« آقای من، آیا از من راضی شدی؟» این در حالی بود که باب از فرصت پیش آمده برای فرار استفاده کرد! اما در نمایش اشاره ای به این واقعیات نشده است.

همه عناصر تکنیکی که در نمایش به کار رفته، در راستای تقدس زایی و مظلوم نمایی است. درنور پردازی از رنگ سبز بهره گرفته شده و با نشان دادن شال سبزباب اشاره به سیادت او می شود. در نمایش به گونه ای القا می شود که باب از همه این اتفاقات مطلع بوده و در صحنه پایانی به همراه محمدعلی به بهشت  می روند و پایکوبی می کنند. همچنین با بهره گیری از دکلمه و خواندن قسمت هایی از مناجات های باب  سعی شده تا هر چه بیشتر با احساسات مخاطب بازی شود.

این تنها نمونه ای از تلاش بهائیان در پوشش فرهنگ، برای اظهار وجود و معرفی فرقه دروغین خود است. تشکیلات بهائیت با بهره برداری از هنر در زمینه های مجسمه سازی، معماری، نمایش، فیلم ،رسانه و . . . فرقه دست ساز خود را که وابسته به بیگانگان است، تبلیغ می کند. آنها سعی می کنند در حوزه های مختلف فرهنگی نفوذ کرده و مخفیانه و آشکارا در راستای پیشبرد اهداف خود حرکت کنند.

پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرمایند: «هر کسی بدون علم و دانش کاری انجام دهد، فساد آن کار از منفعتش بیشتر است». از این رو شناخت درست و دقیق گروه های انحرافی و همچنین شناخت راه صحیح مقابله با تبلیغات آنان از وظایف اصلی همه ماست.

دشمنان با استفاده از این شیوه ها سعی دارند که تعالیمشان را تبلیغ نمایند و  افراد را به گمراهی بکشانند. لذا باید هوشیار و مراقب باشیم و آگاهانه عمل کنیم.

 

 پی نوشت:

1.      زعیم الدوله، مفتاح باب الابواب. ترجمه حسن فرید گلپایگانی، تهران: انتشارات فرخی،ص149-153.

2.      همان.ص154.

3.      فصلنامه مطالعات تاریخی،ویژه نامه بهائیت،سال چهارم،شماره 17، 1386،ص169.

4.      سید محمد باقر نجفی، بهائیان. تهران:طهوری،چ اول، 1357،ص 217-250.

5.      زعیم الدوله،همان،ص163-166.




طبقه بندی: بیشتر بدانیم،  اجتماعی،  فلسفی،  دینی،  سیاسی،